martes, 2 de junio de 2009

Vlaamse regering beslist tot oprichting NV Vlaamse Havens

Vandaag besliste de Vlaamse Regering, op voorstel van minister-president Kris Peeters, tot de oprichting van de NV Vlaamse Havens. Dit is een belangrijke stap in de voorbereiding van de bouw van drie nieuwe sluizen in onze Vlaamse havens in de komende jaren.

Vandaag besliste de Vlaamse Regering, op voorstel van minister-president Kris Peeters, tot de oprichting van de NV Vlaamse Havens. Dit is een belangrijke stap in de voorbereiding van de bouw van drie nieuwe sluizen in onze Vlaamse havens in de komende jaren.

Op 30 april 2009 werd het "Decreet houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap nv Vlaamse Havens en houdende wijziging van het decreet van 2 maart 1999 houdende het beleid en het beheer van de zeehavens", door het Vlaams Parlement aangenomen.

Het decreet bepaalde dat de Vlaamse regering wordt gemachtigd om de naamloze vennootschap Vlaamse Havens op te richten dan wel mee te werken aan de oprichting ervan, onder de voorwaarden bepaald door dit decreet. De nv Vlaamse Havens is een privaatrechtelijk extern verzelfstandigd agentschap, als bedoeld in artikel 29 van het Kaderdecreet. De bepalingen van het Kaderdecreet zijn dus van toepassing op de nv Vlaamse Havens. De nv Vlaamse Havens behoort tot het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken

De nv Vlaamse Havens heeft als taak het aansturen, het coördineren en de realisatie van de uitbreiding van de maritieme toegangswegen tot het havengebied van Antwerpen, het havengebied van Brugge-Zeebrugge en het havengebied van Gent.  Zij kan dit doen door de aanleg van nieuwe zeesluizen en aanhorigheden voor de respectievelijke havenbedrijven. Daarnaast zal de nv Vlaamse Havens ook instaan voor de financiering van deze projecten.

De nv Vlaamse Havens zal voor elke te realiseren nieuwe zeesluis een dochteronderneming oprichten, die belast wordt met de aanleg en terbeschikkingstelling van de betrokken zeesluis aan het betrokken havenbedrijf. Zij heeft geen nadere machtiging van de Vlaamse Regering nodig.

De vennootschap zal worden opgericht met een kapitaal van 60.000.000 euro waarvan 25% volgestort. Deze middelen dienen enerzijds voor studie en advieskosten en kunnen ook volstaan om startkapitaal in te brengen in een dochtervennootschap met het oog op het realiseren van de tweede zeesluis voor de Waaslandhaven. De vennootschap zal later verder gekapitaliseerd worden, eens er meer duidelijkheid bestaat over de totaal vereiste kapitaalinbreng in de op te dochter¬vennootschappen.

Het Vlaams gewest zal bij oprichting 14.999.750 euro in contant geld inbrengen in het kapitaal van de N.V. Vlaamse Havens. Deze middelen worden ten laste genomen van het Fonds ter valorisatie van de GIMV-participatie.

Ook al ondervinden onze havens de negatieve impact van de huidige economische crisis, toch moeten we blijven werken aan een verdere uitbouw van onze havens. De ontdubbeling van de maritieme toegangen tot onze havens is daarin een belangrijke factor, niet alleen naar bijkomende capaciteit, maar ook naar bedrijfszekerheid. We moeten dan ook nu reeds het nodige doen om de bouw van drie nieuwe sluizen in onze havens voor te bereiden”, aldus Kris Peeters

 

0 comentarios:

Publicar un comentario

Suscribirse a Enviar comentarios [Atom]

<< Inicio